czwartek, 3 października 2013

Jakość a cena

Od pewnego czasu zajmuję się projektem przejętym po innej firmie. Nie ma nic gorszego niż poprawiać cudze błędy. Niestety tak to jest gdy zleca się wykonanie systemu firmie, która jest tania. To kolejna taka sytuacja. Wciąż słyszę, że jesteśmy drodzy, że klienci mają tańszych wykonawców. Zatrudniają firmy, które do tej pory robiły niewielkie serwisy internetowe. Zlecają system z wieloma formularzami, dużą, złożoną bazą danych. Oczywiście wykonawca zarzeka się, że da radę, że przecież to mały pikuś zrobić taką aplikację.

A dziś okazuje się, że problemy są już na etapie konfiguracji Windows Server. Kolejne błędy to komunikacja z bazą danych i sama aplikacja sypie bugami. Cóż z tego, że aplikacja wygląda efektownie wizualnie, skoro połowa funkcjonalności nie działa tak jak było to zapisane w specyfikacji. Przez rok gwarancji wykonawca usuwał błędy tak, że większości z nich nie usunął. A z chwilą gdy skończyła się gwarancja, zablokowali dostęp do serwerów i przestali odbierać telefony. Pełen profesjonalizm!

Wydaje się wam to niemożliwe? A jednak. I nie są to odosobnione przypadki. A potem kwik i zgrzytanie zębów. Klient marzy o tym, by kluczowe błędy usunąć w ciągu jednego dnia. Póki co to cały dzień próbujemy się dostać do serwerów. I na razie efekty są znikome. Jeszcze nie udało się postawić u nas wersji testowej, a gdzie usuwanie błędów. Na szczęście po stronie klienta jest człowiek, który rozumie te problemy bo sam jest programistą. Zwykle jednak klienci się wściekają, bo przecież co to takiego przekopiować zawartość serwerów.

Ktoś kiedyś powiedział, że biedaka nie stać na tanie rzeczy. Coś w tym jest. robiąc zakupy do domu podejmujemy decyzje zakupowe kierując się walorami smakowymi, a także stosunkiem jakości do ceny. Nie rozumiem zupełnie dlaczego wg tego samego schematu nie są podejmowane decyzje dotyczące wyboru wykonawcy.

Pracuję dla firm które robiły ogromne systemy dla operatorów komórkowych. Dla największych firm w PL z branży zarządzania flotą, monitoringiem pojazdów. Mieliśmy wkład w budowę platform sprzedażowych, CRMów wszelkiej maści. Jesteśmy na rynku od ponad 20 lat i działamy w najnowszych technologiach. To świadczy o prężności naszego zespołu. Referencje są swego rodzaju gwarancją jaką dajemy Utrzymanie dobrych programistów kosztuje i dlatego nasze usługi muszą kosztować. szkoda, że tak niewielu klientów to rozumie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz